Fastelavnsboller


Op alle Scandinavische facebookpagina’s die ik volg, komen deze Fastelavnsboller al weken heel vaak voorbij. In veel verschillende vormen. Dus wat nu het origineel is, is mij even onduidelijk. En het maakt me eigenlijk ook niet uit, ik ga ze allemaal proberen!
Hoe je ‘Fastelavn’ precies uitspreekt, is me een raadsel aangezien Deens zo’n snatertaaltje is. Maar het lijkt verdacht veel op ‘vastelaovend’, het Limburgse woord voor carnaval. Ik weet niet of en hoe de Denen carnaval vieren, maar hier beperk ik me ook alleen maar tot het eten van Nonnevotten, het lokale carnavalsgebak. En zo doe ik dat ook op zijn Deens; ik dompel me alleen onder in de culinaire geneugten rondom dit feest. Fastelavnsboller dus.

Dit is een versie waar de vulling van marsepein of pudding is meegebakken. Erg lekker! Volgend jaar ‘onderzoek’ ik een andere versie! Het recept voor deze boller komt van www.nordicfoodliving.com. Ik heb het een klein beetje aangepast en mijn eigen recept gebruikt voor de banketbakkersroom.

Voor 24 fastelavnboller:

Deeg
50 gram verse gist
2 eieren
250 ml melk
200 gram koude boter
2 eetlepels suiker
600 gram bloem
1 ei om de broodje te bestrijken

Banketbakkersroom
250 gram melk
2 eierdooiers
75 gram suiker
1 eetlepel bloem

Marsepeinvulling
150 gram marsepein
150 gram zachte boter
150 gram suiker

Versiering
100 gram poedersuiker
1 theelepel cacaopoeder
Versiering naar keuze

Start met de banketbakkersroom. Verwarm daarvoor de melk met de helft van de suiker. Doe de rest van de suiker in een kom met de eierdooiers, de bloem en een klein scheutje melk. Meng alles door elkaar. Wanneer de melk bijna kookt mag een scheut van de warme melk bij het eierdooiermengsel. Meng alles goed door elkaar en doe dit bij de rest van de warme melk in de pan. Breng dit onder voortdurend roeren aan de kook. Roer als er bellen ontstaan nog een minuutje door en stort de pudding dan op een koud bord. Leg er een velletje plasticolie op om velvorming van de pudding te voorkomen en laat afkoelen tot kamertemperatuur.

Voor het deeg: Doe de suiker en het meel in een kom. Voeg de boter in kleine stukjes toe. Verwarm de melk in een klein pannetje tot het lauwwarm is. Laat de gist oplossen in de melk. Voeg dan de eieren aan het melk/gist mengsel toe en roer alles goed door elkaar. Voeg dit mengsel toe aan de droge ingrediënten in de kom en kneed dit met de hand of de deeghaak van de mixer tot een soepel deeg. In het begin leek het wat nat, maar door het kneden werd het een mooie deegbal. Ik heb het deeg in een mixer gemaakt en zeker 8 minuten goed door laten kneden. Wanneer het deeg goed gekneed is, moet het op een warme vochtige plek 30 minuten rijzen.

Maak ondertussen de marsepeinvulling door alle ingrediënten daarvoor goed door elkaar te kneden. Als het deeg 30 minuten heeft kunnen rijzen, mag het uit de kom gehaald worden.
Verdeel het deeg in 24 stukjes. Rol of druk deze stukje plat tot een cirkel en leg op elk deeglapje een flinke lepel marsepeinvulling of banketbakkersroom. Vouw de randen van het deeg naar binnen en druk het deeg goed aan zodat er geen gaten zijn waardoor de vulling kan ontsnappen. Zorg dat je hier goed op let. Ik dacht dat ik dat had gedaan en toch lekten bij mij wat bolletjes tijdens het bakken.

Leg de bollen met de gevouwen rand op een bakplaat. Je hebt meerdere bakplaten nodig. Dek de bollen af met plasticfolie of een schone theedoek en laat ze weer 30 minuten rijzen. Verwarm ondertussen de oven voor op 200 graden celcius. Check na het rijzen of de naden aan de onderkant van de bollen nog steeds dicht zijn, zodat er geen vulling uit gaat lopen tijdens het bakken. Bestrijk de bollen voor het bakken met wat losgeklopt ei en bak steeds één bakplaat tegelijk. De bollen zijn gaar in 10 tot 15 minuten. Ze moeten mooi goudbruin zijn.

Laat de bollen na het bakken helemaal afkoelen. Verdeel de 100 gram poedersuiker over twee kommetjes. Voeg aan één kommetje de cacaopoeder toe. Doe steeds een paar druppeltjes wat bij de poedersuiker. Totdat je dikke, smeerbare massa hebt. Ben echt voorzichtig met het water. Te dunne glazuur loopt zo van de bollen af. Bedek de bolletjes met een laagje glazuur en versier naar keuze. Ze zijn bijna te leuk om in te bijten. Maar als je eenmaal een hap neemt, ben je verkocht!

Reacties