Limoentaart met kokos en witte chocolade


Deze taart is te lekker om niet op mijn blog te eindigen. Het recept komt uit het Zweedse tijdschrift ‘Hemma’ wat ‘Thuis’ betekent. Ik kocht het tijdschrift vorige zomer toen we in Zweden op vakantie waren. Eenmaal thuis liep het water me steeds in de mond als ik dit recept bekeek, maar kwam ik er op één of andere manier maar niet aan toe om de taart ook echt eens te maken.

Dit jaar waren we op vakantie in Frankrijk en daar hebben mijn zoontjes heel wat Citron Vert ijsjes weggesmikkeld. Ze zijn overduidelijk fan van limoen. Hoogste tijd om deze taart dus maar eens te maken. En dat heb ik ook meteen maar drie keer gedaan, zo lekker was hij. Thuis, op het werk en bij de archeologiewerkgroep viel deze taart erg goed! Een blijvertje, deze houden we erin!

Bodem
75 gram boter
1 pak kokoskoekjes

Limoenvulling
1 blikje gecondenseerde melk
4 eierdooiers (het eiwit wordt niet gebruikt)
Sap en rasp van 4 limoenen
1 dl Turkse Yoghurt met 10 % vet

Topping
250 ml slagroom
1 dl (of meer naar smaak) Turkse Yoghurt met 10 % vet
25 gram witte chocolade
Rasp van 1 limoen

Vet voor de bodem een bakvorm van 24 cm doorsnede in me boter en bekleed de bodem met bakpapier. Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius.
Smelt de boter in een pannetje en maal de koekjes in een keukenmachine fijn. Meng de boter goed door de koekkruimels en verdeel dit over de bodem en de rand van de bakvorm. Zet de bodem in de voorverwarmde oven en bak de bodem ongeveer 12 tot 14 minuten. Laat hem daarna een beetje afkoelen.

Meng dan voor de vulling alle ingrediënten goed door elkaar in een kom. Giet het mengsel uit over de bodem en bak de taart nog eens 15 tot 17 minuten. De vulling moet stevig aanvoelen.

Haal de taart uit de oven en laat hem minstens 2 uur goed afkoelen. Klop voor de topping de slagroom met de yoghurt stijf. Ik heb steeds meer yoghurt gebruikt dan aangegeven, omdat ik daardoor de smaak lekker fris vond. Proef even als de slagroom bijna stijf is en voeg naar smaak eventueel nog wat extra yoghurt toe. Gebruik een ijsbollentang om mooie bollen van de slagroom op de taart te plaatsen. Rasp er nog wat limoen over. Gebruik ten slotte een kaasschaaf of dunschiller om krullen van de witte chocolade te trekken. Verdeel dit over de taart en je hebt niet alleen en plaatje van een taart, maar ook nog eens een hemels smakende taart!

Reacties