Churros y chocolate


Omdat ik goed kan bakken, denkt iedereen dat ik ook goed kan koken. Maar dat is niet waar! Koken laat ik aan mijn man over. Ik heb een paar recepten waar ik goed in ben, maar mijn man is het van het improviseren en experimenteren. Ik kan zijn uitgebreide repertoire aan gerechten zeer waarderen, onze jongens helaas wat minder. Het blijven kinderen en die hebben het niet zo op groente en aparte dingen. Toch blijven we het proberen en proberen we ze zoveel mogelijk smaken te laten proeven.

En daarom kookt manlief op zondag vaak lekker uitgebreid. Ik maak dan een toetje. Gezien het seizoen is dat nu vaak een warm toetje. Deze churro’s maakte ik als toetje bij Mexicaans runderstoofvlees met allerlei lekkers erbij. Churro’s zijn heerlijk, want gefrituurd! Dat lust toch iedereen. Met wat kaneelsuiker en chocoladesaus erbij is dit gewoon hemels.
Ik maakte ooit al eens eerder churro’s volgens een recept van ‘Rudolph’s Bakery’. Niet doen, dat was drie keer niks. Veel te slap en te klef. Dit recept komt uit ‘Mexicaans, het kookboek’ van Thomasina Miers en is perfect. Heerlijke churro’s!

Churro’s
90 gram kristalsuiker
1 eetlepel kaneel
125 gram bloem
125 gram zelfrijzend bakmeel
Flinke snuf zeezout
2 eetlepels olijfolie
1 liter zonnebloemolie om te frituren

Chocoladesaus
200 gram grof gehakte pure chocolade (70% cacao)
50 gram grof gehakte melkchocolade
2 eetlepels golden syrup (honing kan ook)
300 ml ongeklopte slagroom

Meng de suiker en de kaneel en zet ze weg. Maak dan de chocoladesaus. Doe alle chocolade met de golden syrup en de room in een pan en laat dit heel voorzichtig smelten. Roer voortdurend en houdt het vuur laag. Even een geduldwerkje, maar dan heb je een heerlijke saus.

Doe voor de churro’s de beide meelsoorten met een snuf zout in een kom en maak een kuiltje in het midden. Meng in een andere kom de olijfolie met 450 ml kokend water en schenk dat in het kuiltje terwijl je stevig klopt met een vork om klontvorming te voorkomen. Het deeg moet tamelijk zacht en kleverig aanvoelen. Laat het deeg vervolgens 10 minuten rusten.

Vul een grote, zware pan voor ongeveer één derde met zonnebloemolie. Verhit de olie tot 170 graden of tot een klein stukje brood in minder dan 30 seconden bruin kleurt. Doe het deeg in een spuitzak met een stervormig spuitmondje. Spuit zo de churro’s rechtstreeks in de hete olie en knip ze op de gewenste lengte af. Bak er niet meer dan drie tegelijk, anders plakken ze aan elkaar. Bak ze in 3-4 minuten knapperig en goudbruin. Schep ze met een schuimspaan uit de pan en laat ze uitlekken op bakpapier. Strooi de kaneelsuiker erover. Verwarm de chocoladesaus en verdeel hem over kleine kommetjes als dipsaus voor de churro’s. Smullen maar!

Reacties