Paris-Brest


Het is alweer vreselijk lang geleden dat ik iets postte op mijn blog. Druk, druk, druk en ook nog ziek geweest. Het kwam er even niet van. Bakken wel, dat kan ik gewoon niet laten! Maar het ontbrak me even aan de energie om er ook nog iets over te schrijven. Tot nu! Deze taart bakte ik dit weekend en ik moet gewoon laten weten hoe lekker die was!

Een Paris-Brest is een Franse patisserieklassieker. Volgens Wikipedia voor het eerst gemaakt in 1891 naar aanleiding van de wielerwedstrijd Paris-Brest. Het is een ring van soezendeeg oorspronkelijk gevuld met pralinéroom. De vorm moet een fietsband voorstellen. Nou wilde ik al heel lang een Paris-Brest maken, maar ik vond de vullingen die ik in mijn receptenboeken kon vinden niet zo speciaal. Gewone slagroom, banketbakkersroom… Niet vies, maar ook niet bijzonder. Totdat ik een recept tegenkwam met pralinébotercrème. Dat leek me wel lekker. En het bleek meer dan lekker te zijn. Deze crème was onweerstaanbaar, verrukkelijk lekker!!!

Het is even wat werk, maar dan weet je echt niet wat je proeft. Iedereen hier in huis was superenthousiast over deze taart! In één dag was hij op. Om maar meteen een reden te hebben om deze taart weer te maken, hebben we even gecheckt wanneer er weer gefietst wordt tussen Paris en Brest, maar het schijnt dat de klad er een beetje in gekomen is bij deze wielerwedstrijd. Het is een wedstrijd voor amateurs, alles wat door menskracht wordt aangedreven mag meedoen dus ook ligfietsen of steps, en vind nog maar eens in de paar jaar plaats. We konden niet echt ontdekken wanneer dat dan nog is. Nou heb ik gelukkig een broer die in z’n vrije tijd aan wielrennen doet en dat vind ik al aanleiding genoeg om deze overheerlijke 'fietsband' weer eens te maken. Eens vragen wanneer de eerstvolgende tocht is…

Het idee voor de pralinébotercrème komt uit  "Encyclopedie van de Patisserie en Desserts". Ik heb wel mijn eigen soezenrecept en recept voor botercrème gebruikt . En daar heb ik veel meer praliné aan toegevoegd dan volgens het recept moest. Naar eigen smaak toevoegen heet dat. En ik houd van sterke smaken.

Botercrème
1 vanillestokje
250ml melk
75 gram suiker
2 eidooiers
1 el bloem
250 gram roomboter
30 gram poedersuiker

Praliné
150 gram suiker
150 gram hazelnoten

Soezenbeslag
125 gram melk
125 gram water
100 gram boter, in blokjes
½ theelepel zout
1 eetlepel fijne kristalsuiker
150 gram bloem
5 eieren

Voor de pralinébotercrème:
Start met de praliné. Rooster daarvoor de hazelnoten in een koekenpan. Je hoeft geen boter of olie toe te voegen. Doe de suiker in een pan met een dikke bodem en verwarm de suiker totdat er een goudbruine karamel ontstaat. Meng de hazelnoten door de karamel, roer alles met een houten lepel door elkaar en stort de praliné dan uit over een vel bakpapier. Laat dit goed afkoelen. Breek de praliné in stukken en doe dit in een keukenmachine. Maal de praliné fijn. Blijf malen totdat er een dikke vloeibare pasta is ontstaan.
Maak dan de banketbakkersroom voor de botercrème. Halveer daarvoor het vanillestokje in de lengte en schraap het merg eruit. Breng in een pan de melk met het vanillemerg en de helft van de suiker aan de kook. Roer de eidooiers met de rest van de suiker los en roer de bloem erdoor. Schenk een scheutje warme melk over het eimengsel en roer het met een garde meteen goed door elkaar. Schenk dit mengsel terug in de pan bij de melk en roer ook nu alles meteen weer goed door elkaar. Breng de banketbakkersroom aan de kook en laat op laag vuur circa 3 minuten garen. Blijf ondertussen goed roeren. Stort de banketbakkersroom dan uit op een, met koud water afgespoeld en niet afgedroogd, plat bord en bedek met plasticfolie of een velletje bakpapier. Dit voorkomt velvorming op de banketbakkersroom.
Wanneer de banketbakkersroom afgekoeld is kan er botercrème mee gemaakt worden. Klop daarvoor de poedersuiker en de roomboter goed los met een mixer. Meng dan de banketbakkersroom erdoor en blijf mixen totdat er een romige, egale massa is ontstaan. Voeg hier minstens 80 gram van de praliné aan toe. Ik heb er daarna nog zeker 2 eetlepels aan toegevoegd. Dus toevoegen naar eigen smaak.

Voor de soezenring:
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Doe voor het soezendeeg de melk, boter, suiker in een pan met het water en het zout. Breng dit aan de kook en haal daarna de pan meteen van het vuur. Doe de bloem erbij en roer alles met een houten lepel tot een gladde massa. Zet de pan dan weer op een middelmatig vuur en roer 1 minuut onafgebroken om het deegmengsel te laten drogen. Doe daarna het deegmengsel in een kom en voeg één voor één de eieren toe. In het begin lijkt het alsof de eieren niet goed worden opgenomen, maar na even roeren, wordt het toch een egaal mengsel. Pas het volgende ei toevoegen als je merkt dat het eerder toegevoegde ei helemaal is opgenomen. Uiteindelijk moet het een gladde, glimmende massa worden. Het moet als een heel dik lint van de houten lepel aflopen.
Doe het beslag in een spuitzak met een rond spuitmondje van 1 cm doorsnede. Spuit op een met bakpapier beklede bakplaat een ring van ongeveer 17 cm doorsnede. Spuit daar rondom nog een ring en zorg dat de twee ringen elkaar raken. Spuit in het midden boven beide ringen nog een derde ring. Zet de soezenring in de voorverwarmde oven en bak de ring in ongeveer 25 minuten goudbruin. Laat de ring goed afkoelen.

Snijd de ring dan met een gekarteld mes horizontaal doormidden. Doe de botercrème in een spuitzak met een gekarteld randje en vul daarmee de ring. Bovenkant er weer op en smullen maar!

Reacties

  1. De eerstvolgende PBP (18de editie) is gepland in ... 2015. Wie wil meedoen vind meer info op http://www.paris-brest-paris.org/index2.php?lang=fr&cat=randonnee&page=agenda_epreuve. In afwachting beveel ik van harte jouw recept aan. Bon appétit! http://anderetaal.wordpress.com/2014/02/24/paris-brest/

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten