Bananen-cupcake met chocoladecreme


Begin 2013 was ik zo’n beetje verslaafd aan 'Rudolph's Bakery' op 24Kitchen. Iedere dag probeerde ik te kijken. Wat een heerlijke recepten kwamen daar voorbij. En ook allerlei verschillende technieken en bereidingsvormen. Eindelijk een goed bakprogramma op tv! Rudolph van Veen legde alles enthousiast en in bloemrijke bewoordingen uit. Een takje gezelligheid, eerst even familie maken, oh wat een feest, lekker genieten, lekker door elkaar mengen, kijk hoe feestelijk….. het kwam allemaal voorbij.
Heel vaak, iets te vaak! Ik begon het een beetje irritant te vinden. Zeker als Rudolph het weer eens had over 'lekker snoepen', maar vervolgens nooit eens zijn vingers aflikte als daar wat crème, chocolade of iets anders lekkers op zat. Kijk, dat snap ik niet! Als ik deeg, crème, beslag, ganache of wat dan ook maak, kan ik het niet laten om te proeven en de lepels, mijn vingers of de kom af of uit te likken. Vreselijk fout natuurlijk, maar oh zo lekker! Rudolph doet dat allemaal niet en daar kan ik niks mee. Iemand die constant vertelt hoe heerlijk alles is, mag op zijn minst zijn vingers af en toe wel eens aflikken daar iets op gekomen is.

Kortom, ik werd een beetje Rudolph-moe en ging steeds minder vaak kijken. En toen bijna helemaal niet meer. En waar ik in eerder veel van zijn recepten bakte, begon ik die nu uit andere boeken te halen. Of zelf te bedenken, want eerlijk is eerlijk, ik heb wel ontzettend veel geleerd van het bekijken van zijn Bakery. Toen ik laatst bij een vriendin was die 'Rudolph's Cupcakes Compleet' had, was ik dan ook niet zo geneigd om daar in te kijken. Maar na even aandringen ging ik toch overstag. Alle cupcakes zagen er heerlijk uit en de recepten waren soms best anders en origineel. Ik ging er spontaan van watertanden en kreeg meteen zin om er iets uit te bakken.

Dus kon ik niet anders; ik heb het boek zelf ook gekocht. Bas, mijn man, mocht als eerste een cupcake uitkiezen. Hij koos deze cupcake. Origineel moet deze cupcake afgewerkt worden met vanillebotercrème en chocoladeganache. Nou houd ik persoonlijk niet zo van vanillebotercrème dus heb ik chocoladecrème gebruikt, en de ganache daarom weggelaten. Het resultaat was een smakelijk uitziend gebakje, dat wel met een vorkje gegeten moet worden. Dit krijg je op fatsoenlijke wijze niet zonder kruimelen of knoeien in je mond. De smaak was prima, maar door de botercreme viel de bananensmaak wat weg. Wil je gewoon echt bananensmaak, dan raad ik je de bananenmuffin aan die ik eerder al eens plaatste. Die eet ook makkelijker weg zo uit de hand. Wil je iets 'feestelijkers' om maar met de woorden van Rudolph te spreken, dan is dit een goede keus!

Cake
140 gr bloem
50 gr cacaopoeder
7 gr bakpoeder
230 gr suiker
Mespunt zout
2 eieren
130 gram banananpuree of bananensap
180 ml zonnebloemolie
Merg van 1 vanillestokje of 1 eetlepel natuurlijk vanille-extract
130 gram banaan in stukjes gesneden

Chocoladebotercrème
banketbakkersroom:
1 vanillestokje
250ml melk
75 g suiker
2 eidooiers
1 el bloem

250 gram roomboter
30 gram poedersuiker
150 gram pure chocolade, gesmolten

Garnering
1 banaan

Voor de chocoladebotercrème: Maak eerst de banketbakkersroom voor de botercrème. Halveer daarvoor het vanillestokje in de lengte en schraap het merg eruit. Breng in een pan de melk met het vanillemerg en de helft van de suiker aan de kook. Roer de eidooiers met de rest van de suiker los en roer de bloem erdoor. Schenk een scheutje warme melk over het eimengsel en roer het met een garde meteen goed door elkaar. Schenk dit mengsel terug in de pan bij de melk en roer ook nu alles meteen weer goed door elkaar. Breng de banketbakkersroom aan de kook en laat op laag vuur circa 3 minuten garen. Blijf ondertussen goed roeren. Stort de banketbakkersroom dan uit op een, met koud water afgespoeld en niet afgedroogd, plat bord en bedek met plasticfolie of een velletje bakpapier. Dit voorkomt velvorming op de banketbakkersroom.

Wanneer de banketbakkersroom afgekoeld is kan er botercrème mee gemaakt worden. Klop daarvoor de poedersuiker en de roomboter goed los met een mixer. Meng dan de banketbakkersroom erdoor en blijf mixen totdat er een romige, egale massa is ontstaan. Smelt de pure chocolade au bain Marie. Laat de chocolade iets afkoelen en giet het dan in een dan in een dun straaltje op de botercrème, terwijl je alles met de mixer blijft kloppen totdat het goed gemengd is.

Voor de cupcakes: Verwarm de oven voor op 180 graden. Zet cupcakevormpjes in een cupcaketray. Zeef de bloem, de cacaopoeder en de bakpoeder boven een kom. Meng met een garde de suiker en het zout erdoor. Mix in een andere kom de eieren, de bananenpuree, de zonnebloemolie en de vanille. Voeg beide mengsels bij elkaar en mix ze op lage snelheid tot een glad beslag. Mix het beslag vervolgens nog 10 seconden op de hoogste stand.
Voeg dan de stukjes banaan toe. Vul de vormpjes voor driekwart met het beslag. Bak de cupcakes in de voorverwarmde oven in 20 tot 25 minuten gaar. Laat de cakejes afkoelen alvorens ze te garneren. Snijd voor de garnering de banaan in dunne plakjes. Beleg ieder cakeje met drie plakjes banaan. Doe de chocoladecrème in een spuitzak met een gekarteld spuitmondje en spuit een mooie rozet op het cakeje. Smullen maar!

Reacties