Amarettotaart


Inmiddels staan er al heel wat taarten op mijn blog, maar een taart gemaakt van marshmallows zat daar nog niet bij. En dat is nou precies het hoofdingrediënt van deze vulling. In melk verwarmd smelten ze en eenmaal afgekoeld wordt het door de gelatine erin een soort pudding. Verder gaat er wat oploskoffie en amarettolikeur bij. Allemaal samen leek de smaak op hopjesvla.

Nou vind ik dat erg lekker, maar een amarettotaart hoort volgens mij naar amaretto te smaken dus heb ik naar smaak nog een heleboel likeur toegevoegd. Nou ben ik sowieso niet vies van een scheut alcohol in gebak. Daarom hebben we ook een kast vol sterke drank. Niet dat we zo'n zuiplappen zijn, we drinken niet vaak en veel, maar in gebak versterkt het de smaken. En dat is wat ik wil. Gebak moet duidelijk smaken naar de ingrediënten die in het recept staan, vind ik!

In ieder geval werd dit dus uiteindelijk een taart met een stevige amarettosmaak. Samen met de bodem van amarettikoekjes en de slagroom bovenop werd het daarom ook een machtige taart. Kleine stukjes dus! Maar dan is het wel genieten! De taart komt uit 'Delicious, het bakboek'.

300 gram amaretti, gemalen
120 gram boter, gesmolten
250 ml melk
200 gram witte marsmallows
1 el oploskoffie
2 el (of meer naar smaak) amaretto
500 ml slagroom
3 eetlepels suiker
2 el geroosterd amandelschaafsel
75 gram gesmolten pure chocolade

Verwarm in een pan op laag vuur de melk met daarin de marshmallows en roer tot de marshmallows gesmolten zijn. Voeg de oploskoffie en de likeur toe en roer het mengsel glad. Laat het helemaal afkoelen. Tijdens het afkoelen scheidde dit mengsel zich bij mij in een vloeibare onderlaag en een schuimlaag daar bovenop. Ik heb het af en toe geroerd en toen het helemaal afgekoeld was, werd het uiteindelijk weer een egale massa.

Terwijl de vulling afkoelt, kan de bodem worden gemaakt. Verwarm de oven voor op 170 graden en vet een springvorm van 24 cm doorsnede in met boter. Meng de koekkruimels en de gesmolten boter door elkaar en verspreid het dan gelijkmatig uit op de bodem van de springvorm. Druk het met de achterkant van een lepel voorzichtig aan. Zet de bodem 5 tot 7 minuten in de oven tot hij goudbruin is en laat hem dan afkoelen.
Klop dan 150 ml van de slagroom stijf en spatel dit door het marshmallowmengsel. Giet dit op de bodem en zet de taart dan in de koelkast om op te stijven. Klop dan de rest van de slagroom stijf met de 3 eetlepels suiker en schep dit nonchalant op de taart. Strooi de amandelen over de taart en sprenkel de gesmolten chocolade erover. Erg lekker!

Reacties