Brownies met specerijen en zure room


Na mijn eerdere succeservaring met brownies (zie Espressobrownies), durfde ik een nieuw recept wel weer aan! Dit werd het! Met koekkruiden, gember en een beetje zure room. Heel erg lekker! Volgens mij ook heel erg geschikt om straks te serveren bij Pakjesavond. Met warme chocomel en slagroom! Mmmmmm...

Het recept komt uit ‘Brownies’ van Linda Collister. Eigenlijk moet er chocolade met stukjes gember in verwerkt worden. Dat kon ik niet vinden, dus heb ik gewone chocolade gebruikt en 2 geraspte gemberbolletjes toegevoegd. Werkte prima! Verder heb ik iets meer specerijen toegevoegd. Ik vond de smaak anders nog net iets te gewoontjes. In het recept hieronder heb ik dat al verwerkt.

 
 
200 gram pure chocolade
100 gram ongezouten boter
4 grote scharreleieren
200 gram kristalsuiker
100 gram bloem
½ theelepel kaneelpoeder
1 theelepel gemberpoeder
2 bolletjes geraspte geconfijte gember

Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet een rechthoekig bakblik van ongeveer 20 x 25 cm in met boter en bekleed de bodem met bakpapier.

Breek de chocolade in stukjes en doe deze samen met de boter in een kom. Plaats de kom boven een pan met water. De kom mag het water niet raken. Breng het water en de kook en laat de chocolade en de boter smelten terwijl je af en toe langzaam roert. Neem de kom, wanneer alles gesmolten is, weg van het kokende water en laat het mengsel enigszins afkoelen.

Breek de eieren boeven een kom en voeg de suiker toe. Klop dit met een elektrische mixer totdat een het bleek, dik mengsel is dat als een lint van de gardes loopt. Het lijkt dan op mousse. Klop hier het chocolademengsel door.

Zeef de bloem en de kruiden boven een kom en spatel dit dan door het ei/chocolademengsel. Roer er dan de zure room en de geraspte gember door. Giet het beslag in het bakblik, strijk de bovenkant glad en plaatst het in de voorverwarmde oven. Bak de brownie ongeveer 25 minuten. Of totdat een houten prikker die je halverwege het midden en rand steekt er nagenoeg schoon uitkomt. Laat de brownie afkoelen en snijd hem dan in stukken. Lekker!!!!

Reacties