Passievruchtenmousse


Sinds afgelopen week heb ik een KITCHEN AID standmixer! Maandenlang heb ik jaloers gekeken naar allerlei koks en bakkers op tv die een Kitchen Aid gebruikten, maar nu hoeft dat dan niet meer, want ik heb er zelf een. En wat is het een beauty! En handig! Ik ben er helemaal blij mee. Zeker ook omdat ik hem heb gekocht met de eerste opbrengsten van Taart en Zoet! De afgelopen maanden heb ik al aardig wat bestellingen gehad, dus kon ik mezelf trakteren op iets leuks!

Dit weekend heb ik de Kitchen Aid meteen ingewijd door deze mousse te maken. Eerder maakte ik ook wel een mousse volgens dit recept en dan was het wat bewerkelijk. Je moet eiwitten stijf kloppen, suikersiroop van 121 graden maken en dit, terwijl je de eiwitten blijft kloppen, in een dun straaltje bij de eiwitten doen. Vervolgens moet je dan nog eens 10 minuten door blijven mixen. Met de Kitchen Aid was het prima te doen. Terwijl ik de suikersiroop maakte, klopte de mixer de eiwitten stijf. Daarna de siroop erbij en verder doet de Kitchen Aid de rest. Ideaal!!! Hemelse, frisse mousse als resultaat.

Voor 8 porties
200 ml slagroom
70 gram eiwit
Snufje zout
2 blaadjes gelatine
100 gram suiker
40 gram water
100 gram passievruchtenpuree (het gepureerde en gezeefde binnenste van de passievrucht)

Klop de slagroom lobbig en zet deze even koud weg. Week de blaadjes gelatine in koud water.

Doe de eiwitten in een kom met een snufje zout en mix ze totdat het eiwit stijf is. Gebruik een steelpannetje om het water en de suiker in te verhitten. Met een suikerthermometer of voedingsthermometer kun je de temperatuur van de siroop in de gaten houden. Wanneer deze 121 graden is, is de siroop goed. Schenk deze dan in een dun straaltje bij het eiwit, en blijf ondertussen mixen. De kom zal dan warm aan gaan voelen, want door de warmte van de siroop wordt het eiwit gaar. Blijf mixen totdat de kom weer is afgekoeld en het eiwit ‘taai’ geworden is. Dit duurt ongeveer 10 minuten.



Knijp dan de blaadjes gelatine uit en verwarm ze met een beetje van de passievruchtenpuree in een steelpannetje totdat de gelatine is opgelost. Verhit het daarna niet verder, want dan verliest de gelatine zijn kracht. Schenk dit gelatinemengsel bij de rest van de passievruchtenpuree en meng het even goed door elkaar. Spatel de puree door het eiwitmengsel. Zorg dat alles goed is gemengd en spatel dan de slagroom erdoor. Verdeel de mousse over 8 glaasjes en laat het opstijven in de koelkast. Ik serveer er meestal citroenkoekjes bij (recept daarvan volgt nog). Jammie!

Reacties