Spritsen


Spritsen, te vinden in elk schap van elke supermarkt. Ik was er nooit bijzonder dol op. Wel lekker, maar niet bijzonder. Totdat ik ze zelf maakte naar recept van Cees Holtkamp. Oh, wat zijn zelfgemaakte spritsen lekker!!! Verslavend lekker, ik heb ze in korte tijd al twee keer gemaakt. Ook omdat ik het zo’n heerlijk koekje vind om te maken. Het deeg is een wrijfdeeg, dat betekent dat je met je handpalm over het deeg moet wrijven. Je smeert het als het ware uit over een klein stukje aanrecht. Net zolang tot het deeg aanzienlijk lichter van kleur geworden is. Je handen zitten dan onder het deeg, maar ik vind het een ontzettend leuk werkje om te doen.

Dit is nou echt een koekje dat bewijst dat zelfgemaakt veel lekkerder (en leuker) is! Op dit filmpje kun je zien hoe Cees Holtkamp de spritsen maakt. Het recept dat eronder staat is nogal royaal. Ik heb de hoeveelheden gehalveerd. Ook omdat Holtkamp in het filmpje zelf ook maar de helft gebruikt. Alle filmpjes op foodtube van Cees Holtkamp zijn trouwens geweldig! Ik ben fan van die man! Als je graag bakt, mag zijn boek 'De Banketbakker' gewoon niet in je keuken ontbreken.

1/2 losgeklopt ei
190 gram zachte boter
100 gram witte basterdsuiker
3 gram zout
10 gram vanillesuiker
125 gram gezeefde patentbloem
125 gram gezeefde Zeeuwse bloem*

*Zeeuwse Bloem is te verkrijgen via www.de-zuidmolen.nl. Met gewone bloem lukt het ook, maar Zeeuwse bloem geeft en net iets brosser koekje.

Roer ei en boter romig op je werkblad. Meng er dan de basterdsuiker door samen met het zout en de vanillesuiker. Als dit een gladde massa is kunnen de beide soorten bloem erdoor gekneed worden. Wrijf het deeg op een met bloem bestoven werkblad met de handpalmen goed door tot het soepel en glad is. Doe het deeg in een spuitzak met een grote gekartelde spuitmond en spuit in een lange zigzagvorm op een beboterde bakplaat. Je kunt ook meteen losse spritsen spuiten. Aan mijn spuittechnieken moet nog gewerkt worden, dus mij lukte het beter om steeds losse koekjes te spuiten. De tweede keer werden ze al veel mooier dan de eerste keer, dus deze koekjes moet je gewoon vaak maken om ze helemaal perfect van vorm te krijgen. Vind ik geen probleem! Bak de spritsen ongeveer 15 minuten in een voorverwarmde oven van 175 graden. Ze moeten goudbruin zijn. Als je ze in één grote zigzagvorm hebt gespoten, moet je wel meteen in stukken snijden. Lekker bij de thee of koffie!

Reacties

Een reactie posten