Broodjes met amandel en frambozen


Iedereen heeft zo z’n favoriete ingrediënten voor een taart. Ingrediënten waarvan je weet dat je baksel daarmee wel lekker moet worden. Of ingrediënten waarvan je weet dat ze goed met elkaar combineren. Als je naar de tags op mijn blog kijkt, valt natuurlijk meteen op dat ik een behoorlijke liefhebber van chocola ben. Maar ook citroen, frambozen en amandelen behoren tot mijn favorieten. Toen ik dit recept in Delicious Magazine zag, wist ik dan ook meteen dat ik dit wel eens heel erg lekker zou kunnen vinden. Tijd om ze te bakken dus!

Zeker omdat de foto in het tijdschrift er wel héél aantrekkelijk uitzag. Het was dus wel even schrikken toen mijn broodjes helemaal niet zo mooi uit de oven kwamen. De vulling van amandelspijs en frambozen was gedeeltelijk uit de broodjes gelopen en was door het bakken veranderd in een bruine smurrie. Ai, zo had ik het me niet voorgesteld. Ik wilde de broodjes zoals ze er in de Delicious uitzagen. Om in te bijten zo lekker, niet met bruine prut!
Toen ik de broodjes daarna op een bord legde, bleek dat de smurrie op het bakpapier achterbleef en dat de broodjes er daardoor best heel aardig uitzagen. En met wat glazuur erover, zagen ze er ook werkelijk uit om in te bijten. Dat hebben we dus gedaan en de broodjes waren jammie! Ondanks het lekken, nog steeds royaal voorzien van vulling. Weer een recept dat ik vaker ga maken!

Dit recept is goed voor 12 broodjes. Ik heb het recept een heel klein beetje aangepast. In het oorspronkelijke recept moeten 2 eetlepels custardpoeder, maar ik vond dat ik daardoor heel erg droog en weinig elastisch deeg kreeg. Daarom gebruik ik liever wat echte vanille om de smaak van het deeg te versterken. De vulling moet worden bestrooid met kaneel en rietsuiker. Dit heb ik weggelaten, omdat ik na deze lange winter even geen zin meer had in kaneel. Ik heb er, voor een wat frissere smaak, wat meer citroen in gedaan.

Brooddeeg
500 gram bloem
1 zakje gedroogde gist (7gram)
1 ei
225 ml melk
75 gram boter (op kamertemperatuur)
¾ theelepel zout
merg van 1 vanillestokje

Vulling
250 gram amandelspijs + 1 ei*
250 gram frambozen (diepvries)
1 theelepel geraspte citroenschil
1 ½ theelepel kaneel
2 eetlepels rietsuiker

*Ik heb de amandelspijs zelf gemaakt door 125 gram suiker en 125 gram amandelen samen fijn te malen. Dan 1 ei en de citroenrasp erdoor doen. Je hoeft dan geen extra ei meer te gebruiken.

Garnering
75 gram poedersuiker
Opgevangen sap van de frambozen
Wat citroensap
2 eetlepels amandelschaafsel (even geroosterd in de pan)

Laat de frambozen in een zeef ontdooien en vang het sap op in een kom.
Doe de ingrediënten voor het deeg in een kom. Begin met het meel, maak een kuiltje in het midden en doe daar de rest van de ingrediënten in. Behalve het zout, doe dat aan de kant op het meel. Zout vermindert de werking van gist, dus mag niet direct op  gist worden gedaan. Kneed dan met je handen of met een mixer met deeghaken van de ingrediënten een soepel deeg. Vorm hiervan een bal en laat deze in een kom, afgedekt met plastic folie, op een warme plek een uur staan. Druk het deeg dan plat, kneed het nog een beetje door. Leg het deeg op een met bloem bestoven werkblad en rol het uit tot een lap van ongeveer 25 x 35 cm.

Als je kant en klare amandelspijs gebruikt, moet je deze even vermengen met een ei en de citroenrasp. De zelfgemaakte amandelspijs is waarschijnlijk smeerbaar genoeg. Als dit niet het geval is, kun je altijd nog wat ei of een klein beetje water toevoegen. Bedek de deeglap met de amandelspijs en verdeel de frambozen erover. Bewaar het sap dat uit de frambozen is gelekt. Verdeel er dan de rietsuiker en kaneel over en rol de lap losjes op. Doe op de rand een klein beetje water zodat de rand goed plakt.


Snijd de rol dan in 12 gelijke plakken en leg deze op een met bakpapier beklede bakplaat. Je kunt de broodjes dicht tegen elkaar aan leggen. Door het uiteinde van het broodje tegen een ander broodje aan te leggen voorkom je dat het uiteinde van de spiraal los gaat. Laat de broodjes nog eens 45 minuten rijzen.
Verwarm ondertussen de oven voor op 200 graden. Bak dan de broodjes dan gaar en goudbruin in ongeveer 20-25 minuten.

Terwijl de broodjes bakken kan het glazuur worden gemaakt. Verwarm daarvoor het frambozensap in een pannetje en laat het inkoken tot er nog ongveer 2 royale eetlepels. Roer dit door de poedersuiker. Als het mengsel te dik wordt, kun je er wat citroensap aan toevoegen. Ik heb dit gedaan en dat zorgde ook voor een extra frisse smaak.
Laat de broodjes na het bakken iets afkoelen en verdeel er dan de glazuur over. In het originele recept  moet je er dan nog wat geroosterd amandelschaafsel op doen, maar ik vond de broodjes zo al mooi genoeg!

Reacties