Appeltaart met mascarpone


Bryn: 'Mama, kijk eens in de oven!'
Nils: 'Hé mama, ben je druipsteentaart aan ’t maken?'
Ik: 'Nee, appeltaart! Hoezo?!'
Bryn: 'Er druipt van alles uit de taart'.
Nils: 'Ja, de oven ligt vol met stalagmieten!'

Ahhhh, nee toch! Na de bakewelltaart van Jamie Oliver (zie eerdere blog), was de oven net helemaal schoongemaakt. En dat was heel veel werk! Nu lagen er inderdaad allemaal hoopjes deeg op de bodem van de oven. De mascarponevulling liep er aan alle kanten uit. Je kunt je voorstellen dat ik inwendig wel even heb gevloekt. Zeker ook omdat de taart er nogal vormloos en onappetijtelijk uitzag.
Tja, achteraf gezien was het mijn eigen schuld. Deze taart was het sluitstuk van een middagje bakken voor de verjaardag van mijn jongens. Eerder had ik al een Operataart en een aardbeienbombe gemaakt. Beide taarten waren flink wat werk en deze appeltaart was in vergelijking daarbij een makkie. Snel te maken en niet moeilijk. Het recept is van Rudolph van Veen en had ik van www.24kitchen.nl gehaald. Daar heb je ook filmpjes waarbij je kunt zien hoe Rudolph de taart maakt. Maar ik had weinig tijd en het recept leek me niet moeilijk, dus heb ik niet gekeken.
Achteraf wel en toen kwam ik erachter dat de mascarponevulling aan de royale kant was. Eigenlijk is dit recept voor een gewone, ronde bakvorm. Dan kun je gewoon alle vulling gebruiken. Rudolph maakt deze taart echter in zo’n langwerpige vorm en omdat ik die ook heb, gebruikte ik die dus ook. En voor die vorm hoef je dus niet alle vulling te gebruiken. Zegt hij in het filmpje…
Eenmaal uit de oven heb ik de taart aan alle kanten wat bijgesneden en toen bleek het gelukkig nog wel mee te vallen. En hij smaakte prima! Maar devolgende keer toch maar weer eerst het filmpje kijken!

Deeg
250 g zelfrijzend bakmeel
80 g suiker
150 g boter
1 ei
Rasp van één citroen
1 mespuntje zout

Mascarpone-appelvulling
1 vanillestokje
100 g suiker
325 g mascarpone
2 eieren
100 g bloem
5 appels
75 g kaneelsuiker
100 g abrikozenjam
3 el water

Maak een kuiltje in het zelfrijzend bakmeel en meng daarin suiker, boter, ei, rasp van de citroen en zout. Meng beetje bij beetje het zelfrijzend bakmeel erdoor. Verpak het deeg in plastic folie en laat het een kwartiertje in de koelkast rusten.

Vet een taartvorm (rond of rechthoekig) in met boter. Bestuif het aanrecht en het deeg met bloem en rol het deeg uit. Bekleed de vorm met het deeg en prik de bodem in met een vork.

Verwarm de oven voor op 170 graden.

Halveer het vanillestokje in de lengte, schraap het merg eruit en meng het merg en de suiker door de mascarpone. Roer de mascarpone goed glad. Roer er dan één voor één de eieren en als laatste de bloem door. Schenk de mascarponevulling tot net onder de rand op het deeg. Als je de rechthoekige vorm gebruikt, heb je niet alle vulling nodig. Schil de appels, haal het klokhuis eruit en snijd de appels in plakjes. Zet de plakjes dakpansgewijs op de mascarponevulling en bestrooi ze met de kaneelsuiker. Bak de taart in de oven in circa 50 minuten goudbruin en gaar en laat hem afkoelen. Verwarm abrikozenjam in een pannetje met een klein beetje water en bestrijk de bovenkant van de taart ermee.

Reacties