Opera


I have met my match! Bryn (mijn oudste zoon en ook in het bezit van mijn chocolade-genen) heeft het gepresteerd om 2 stukken van deze taart te eten, terwijl ik het er bij één moest laten! Ik kan heel wat hebben op chocoladegebied, maar deze taart valt toch echt in de categorie: monsterlijk machtig! Het is een recept van Rudolph van Veen en toen ik het zag, wist ik dat ik deze taart MOEST maken. Wat een verschrikkelijk verrukkelijke taart! Zoonlief bombardeerde dit meteen tot nieuwe favoriet. Ik ben het helemaal met hem eens.
 
Ik heb de taart net een klein beetje anders gemaakt dan Rudolph. Ik heb 2 bakplaten gebruikt om de biscuit op te bakken. Ik heb een uitsteekvorm van 25 x 18 m en op deze manier kon ik precies vier plakken biscuit uitsteken, twee van elke bakplaat. Rudolph gebruikt drie plakken. Ook geeft hij aan dat de taart het best ingevroren kan worden voordat je de glanslaag aanbrengt en vervolgens de taart snijdt. Onze vriezer zat helemaal vol, dus werd de taart in de koelkast gezet. Op de koudste stand, dat wel, maar het ging prima!

Op 24 Kitchen kun je, mits je bent ingelogd, de video bekijken van Rudolph die deze taart maakt.

Choco-amandelbeslag
115 g amandelschaafsel
130 g suiker
3 eieren
3 eiwitten
50 g boter
25 g cacaopoeder

Koffiecrème
125 ml melk
125 ml espresso
75 g suiker
2 eidooiers
1 el bloem
250 g boter
60 g poedersuiker

Ganache
110 g melk
160 g pure chocolade
50 g zachte boter

Glanslaag
200 g pure chocolade
240 ml room

Verwarm de oven voor op 220 °C.


Choco-amandelbeslag:
Maal de amandelen en de helft van de suiker fijn in de keukenmachine en voeg de eieren toe. Klop het eiwit met de rest van de suiker tot stijve pieken. Smelt de boter. Meng boter en cacaopoeder door het amandelmengsel en spatel het eiwit erdoor. Giet het mengsel op twee met bakpapier beklede ovenplaten en strijk uit. Bak het amandelbiscuit in de oven in circa 10 tot 12 minuten goudbruin en gaar. Draai het amandelbiscuit na het bakken ondersteboven op bakpapier. Verwijder het bakpapier en laat het biscuit afkoelen. Snijd het biscuit in 4 gelijke plakken. Ik heb een vorm van 25 x 18 cm gebruikt en dat paste precies. Bekleed je bakvorm met bakpaper en laat aan de zijkanten wat papier uitsteken zodat je de taart hieraan uit de vorm kan tillen.

Koffiecrème:
Breng in een pan de melk en de espresso met de helft van de suiker aan de kook. Roer in een kom de eidooiers met de rest van de suiker los en roer de bloem erdoor. Meng een scheutje van de kokende melk door het eimengsel, schenk terug in de pan en roer goed door. Breng de banketbakkersroom aan de kook en gaar op laag vuur in circa 5 minuten, terwijl je blijft roeren in de pan. Stort de banketbakkersoom uit op een bord dat je hebt afgespoeld met koud water. Dek de banketbakkersroom af met een stukje plastic folie of bakpapier om velvorming te voorkomen en laat hem dan helemaal afkoelen. Klop dan de boter met poedersuiker luchtig, voeg de afgekoelde banketbakkersroom toe en klop in circa 5 minuten tot een luchtige koffiecrème.

Ganache:
Verwarm de melk en hak de chocolade. Giet al roerend beetje bij beetje de warme melk op de chocolade en meng tot een egale glanzende ganache. Meng vervolgens de boter erdoor. Laat de ganache iets afkoelen en ga dan door met de opbouw van de taart.

Opbouw:
Verdeel de koffie-botercrème in twee porties. Leg een laag choco-amandelbiscuit in de bakvorm en bestrijk met één portie koffie-botercrème, Leg hierop weer een plak choco-amandelbiscuit en giet de ganache erover. Vervolgens heb ik de taart even in de koelkast gezet om de ganache iets te laten opstijven. Doe er daarna weer een plak choco-amandelbiscuit op en verdeel hier de tweede portie koffie-botercrème over. Dek de taart af met de laatste plak choco-amandelbiscuit. Zet de taart daarna weer even in de koelkast.



Glanslaag:
Hak de chocolade grof en breng in een pan de room aan de kook. Haal de pan van het vuur en voeg de chocolade toe. Roer alles voorzichtig door elkaar totdat de chocolade is gesmolten. Laat de glanslaag iets afkoelen. Giet de glanslaag dan over de koude taart en zet hem daarna weer terug in de koelkast zodat ook deze laatste laag kan opstijven. Haal de taart met behulp van de overhangende stukken bakpapier uit de vorm. Gebruik een warm mes om de randjes van de taart af te snijden. Zo zie je mooi de laagjesopbouw. Snijd de taart, ook weer met een warm mes, in vierkantjes. Genieten maar!

Reacties

Een reactie posten