Amandel-jamtaart


Hoe iets simpels, verschrikkelijk verrukkelijk kan zijn! Op een dag dat ik weinig tijd had om iets te bakken, maar het toch niet kon laten om iets in de oven te schuiven, heb ik deze taart gemaakt. Heel erg snel en simpel, maar oh zo lekker. Ik heb een grote plank met bakvoorraad in de kast. Chocola, meel, suiker, fruit in blik, vanillestokjes, cacaopoeder enz, enz. Een tijd geleden heb ik daar - na een uitstapje met de buurvrouw naar een groothandel - flink wat amandelschaafsel, amandelmeel en hele amandelen aan toegevoegd. Ik kan dus ten alle tijden iets uit de kast trekken en daar iets lekkers van maken. Moet me dus ook wel eens inhouden omdat mijn bakhobby anders echt de spuigaten uitloopt. Dit keer had ik een goed excuus, want er was werkavond bij een andere hobby van me; archeologie. Meestal neem ik dan wat lekkers mee en waarom dan niet iets dat ik zelf heb gemaakt? Smaakt toch veel beter dan menig koekje of cakeje uit de winkel.

Het recept van deze taart zag ik toevallig laatst in een oude Delicious magazine en aangezien ik nog een heleboel amandelschaafsel in huis had, kon ik het niet laten om deze taart te maken. Ging prima op een doordeweekse dag tussen het boodschappen doen, poetsen, kinderen naar school brengen en weer halen, naar de zwemles, eten koken en nog wat dingen door. En het resultaat….. smullen!!

Amandelmengsel
200 gram amandelen
60 gram boter
55 gram suiker
40 ml melk
1 theelepel vanille-aroma

Jamvulling
150 gram bosvruchten of viervruchten jam (ik ben afgeweken van het recept en heb gewoon meteen de hele pot erop gedaan, was erg lekker)
100 gram gemengd rood fruit uit de diepvries

Cake
165 gram boter
110 gram fijne suiker
1 ei
225 gram bloem
40 gram maïzena

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Vet een rechthoekig bakblik van 20 x 24 cm in met boter en bekleed de vorm met bakpapier. Zorg ervoor dat de zijkanten van het bakpapier iets uitsteken. Daar kun je dan later de cake mee uit het bakblik tillen.
Doe voor het amandelmengsel het amamdelschaafsel, de melk, de boter en de suiker met de theelepel vanille-aroma in een steelpannetje en verwarm het op laag vuur, totdat de boet is gesmolten. Roer alles door elkaar en laat het afkoelen.
Meng voor de jamvulling de jam en het diepvriesfruit door elkaar.
Doe voor de cake de boter met de suiker in een kom en meng dit met de mixer tot het licht en crèmig is. Voeg dan het ei toe en mix het goed door het botermengsel. Vervolgens kunnen de bloem en de maïzena erdoor. Mix dit alles op lage snelheid tot een deeg. Doe dit deeg in het bakblik en zet het dan 20 minuten in de oven.

Laat de bodem dan 10 minuten afkoelen en strijk dan het jammengsel gelijkmatig erover. Als laatste kan het amandelmengsel erover verdeeld worden. Bak de taart dan nog eens 25 minuten of totdat de mandelen mooi gekleurd zijn. Laten afkoelen, in stukken snijden en smullen maar !!

Reacties