Snickerstaart


Oorspronkelijk heet deze taart helemaal niet zo, maar na één keer maken had de hele familie het over ‘die Snickerstaart’. En die Snickerstaart viel goed in de smaak! Op verzoek heb ik hem inmiddels al een aantal keren gemaakt. Geen probleem, want ik vind dit zelf ook een superlekkere taart.
De bodem is gemaakt van krokant chocoladedeeg met daarop een mengsel van karamel met pinda’s en als laatste een laagje ganache, in warme slagroom gesmolten chocolade. Heerlijk! Vooral de geur van de verse, warme karamel met pinda’s is echt verrukkelijk. Deze taart is een behoorlijke calorieënbom door de slagroom, suiker, pinda’s , boter en chocola. Erg machtig ook. Het recept geeft aan dat je de taart in kleine vierkantjes moet snijden. Ik heb er toch maar iets grotere vierkantjes van gemaakt, want hoe machtig en dikmakend ook, ik vind hem te lekker om er maar een beetje van te eten!
Het recept komt uit het boek ‘Chocolade, zoete en hartige recepten’ van Joanna Farrow.

Krokant chocoladedeeg
15 gram cacaopoeder
125 gram bloem
25 gram poedersuiker
75 gram boter, in blokjes
1 eierdoor

Karamel
100 gram zoute pinda’s, in stukjes gehakt
200 gram lichte basterdsuiker
1 dl slagroom
50 gram boter

Ganache
125 gram pure chocolade, fijngehakt
1 dl slagroom

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Doe de ingrediënten voor de bodem in een kom en meng alles door elkaar tot een deegbal. Rol het deeg tot een plak en leg het in een goed ingevette, vierkante bakvorm van ongeveer 23 cm. Ik leg ook altijd een vel bakpapier op in bakvorm waarvan de zijkanten uitsteken boven de bakvorm. Hier kan ik later de taart mee uit de bakvorm tillen.

Druk het deeg aan tot een gelijkmatige laag. Bak de bodem 20 minuten totdat het deeg iets is verkleurd. Na het bakken in de vorm iets laten afkoelen. Verwarm voor de karamel de suiker met 6 eetlepels water in een pannetje. Breng het aan de kook en laat ongeveer 5 minuten doorkoken. Het moet een diep goudkleurige karamel worden. Laat de karamel niet te donker worden. Hij krijgt dan een bittere smaak. Als de siroop de juiste kleur heeft moet de bodem pan even ondergedompeld worden in koud water, zodat de karamel niet verder doorkookt. Voeg de slagroom en de boter toe en roer dit alles op een laag vuur glad. Roer dan de gehakte pinda’s erdoor en laat het mengsel van het vuur af ongeveer 15 minuten afkoelen en indikken. Giet het vervolgens over de bodem en strijk het glad. Dit alles nog gewoon in het bakblik.

Verwarm dan de slagroom voor de ganache in een steelpannetje. Wanneer de slagroom tegen de kook aan zit, mag de pan van het vuur af en kan de fijngehakte chocolade erdoor geroerd worden. Als de chocolade helemaal gesmolten is, kan de ganache nog even worden doorgeroerd en daarna mag het boven op het karamelmengsel. Laat de taart in de koelkast minstens 2 uur opstijven. Snijd daarna de randen los en til de taart aan het bakpapier uit de vorm. In vierkantjes snijden en smullen maar!

Reacties

  1. Hoi Hanneke,
    Ik ben een nichtje van Marjolein, en ik hou ook heel graag van bakken ( ik wil ook na dat ik mijn HAVO diploma heb gehaald Food Design & Innovation gaan doen)
    En ik moet zeggen, je recepten zien er erg lekker uit! Ik ben volgende week jarig en ik weet gewoon niet welke taart ik moet gaan maken.
    Ik zat eerst aan een witte chocolade Cheese Cake te denken, maar nu wil ik graag die Snickertaart maken, Maar ook de sinaasappel chocolade rolletjes zien er ook erg lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten